Integracja Sensoryczna (SI)
Integracja sensoryczna to złożony proces zachodzący w układzie nerwowym każdego człowieka. Polega on na prawidłowym odbiorze bodźców ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, właściwym ich przekazywaniu do ośrodkowego układu nerwowego (mózgu), następnie organizacji i interpretacji dostarczonych sygnałów tak, by mogły być wykorzystane w celowym działaniu naszego organizmu.
Wszystkie informacje ze środowiska zewnętrznego jak i z wnętrza naszego ciała odbierane są przez receptory układów zmysłowych takich jak:
- układ dotykowy - którego receptory umieszczone w skórze pozwalają nam czuć dotyk, ucisk, ból, ciepło i zimno,
- układ proprioceptywny - którego receptory umieszczone w ścięgnach i mięśniach informują nasz mózg o położeniu poszczególnych części naszego ciała oraz o wykonywanych ruchach,
- układ przedsionkowy - którego receptory umieszczone w uchu wewnętrznym, dają nam informacje o ruchu i pozycji głowy w przestrzeni; dzięki nim utrzymujemy równowagę,
- a także zmysły węchu, smaku, wzroku i słuchu.
Prawidłowe funkcjonowanie powyższych układów i właściwa integracja sensomotoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka.
KIEDY SIĘ UDAĆ ?
Kiedy dziecko unika wrażeń sensorycznych:
- źle reaguje na dotyk
- nie lubi być przytulane
- na placu zabaw nie lubi się wspinać czy huśtać
- źle się czuje w zatłoczonych miejscach gdzie panuje zbyt duży chaos
- preferuje zabawy statyczne
- nie lubi zabaw w piasku, prac plastycznych czy zabawy lepkimi materiałami
- często bywa nadmiernie pobudzone lub wyciszone
- lubi jeść tylko pokarmy o określonej konsystencji czy zapachu.
Kiedy dziecko poszukuje wrażeń sensorycznych:
- jest bardzo aktywne ruchowo, „nigdy się nie męczy”
- często się potyka, uderza o przedmioty, ale ma słabą reakcję na ból
- na placu zabaw wspina się wysoko, dużo skacze, kreci się i huśta bez objawów dyskomfortu.
- lubi być ściskane mocno przytulane
- lubi głośne dźwięki
Kiedy dziecko ma obniżone umiejętności w zakresie:
- samoobsługi (trudności z zapinaniem guzików, ubieraniem się, posługiwaniem się łyżką czy widelcem)
- czynności manualnych (rysowanie, pisanie, zabawy plastyczne)
- motoryki dużej (gra w piłkę, skakanie, wspinanie się)
- równowagi, naśladowania ruchu i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
PRZEBIEG SPOTKANIA
Diagnozę rozpoczynamy od spotkania z rodzicami i przeprowadzeniu wywiadu na temat dziecka, następnie odbywają się 2-3 spotkania diagnostyczne z dzieckiem (w zależności od potrzeb). Ostatnie spotkanie jest poświęcone szczegółowemu omówieniu wniosków z rodzicami oraz przekazaniem pisemnej opinii na temat przebiegu procesów integracji sensorycznej.
Terapia odbywa się cyklicznie raz lub dwa razy w tygodniu – w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka.
CENNIK
Integracja sensoryczna - diagnoza | 3 x 50 min. + diagnoza w formie pisemnej | 550 zł |
Integracja sensoryczna - rediagnoza | 1-2 x 50 min. + diagnoza w formie pisemnej | 350 zł |
Integracja sensoryczna - terapia | 50 min. | 130 zł |